Ω Ρ Ι Ω Ν  - Το ΔΙΚΤΥΟ των ΚΥΝΗΓΩΝ
Κρήτης 2,  15127, Μελίσσια-Αθήνα
www.orion.net.gr   orion@orion.net.gr
Αθήνα, 19/5/2010

Προς: - Υπουργό ΠΕΚΑ κα Τ.Μπιρμπίλη
- Υφυπουργό ΠΕΚΑ, κο Αθ.Μωραϊτη

Κοιν: - Πολιτικός κόσμος
- Μέσα μαζικής ενημέρωσης
- Κυνηγετικές οργανώσεις
- Κυνηγ.Περιοδικά και Ιστοσελίδες
- Επαγγελματίες του κυνηγ.χώρου
- Μέλη και φίλοι του Ωρίωνα

Θέμα: Διαβούλευση - Απαγόρευση Κυνηγίου στον Υμηττό

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ,

Το 2010 έχει χαρακτηριστεί «Έτος Βιοποικιλότητας» και η Ελλάδα, όπως και πολλές άλλες χώρες της ΕΕ, καλείται να αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες έτσι ώστε να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της στα πλαίσια των διεθνών προσπαθειών που γίνονται για την ανάσχεση της απώλειας της βιοποικιλότητας και των φυσικών ενδιαιτημάτων.

Η χώρα μας καλείται επίσης μέσα από τις δράσεις που θα αναλάβει το νεοσύστατο Υπουργείο ΠΕΚΑ, να καλύψει τα κενά που έχουν αφήσει τα μέχρι πρότινος συναρμόδια Υπουργεία στον τομέα της προστασίας των τελευταίων σχετικά ανέπαφων φυσικών περιοχών κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, όπως για παράδειγμα συμβαίνει αυτές τις μέρες με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία του Υμηττού που έχει κατατεθεί για δημόσια διαβούλευση.

Οι απαιτούμενες ενέργειες και πρωτοβουλίες που θα ληφθούν πρέπει να έχουν επομένως σαν βασικό στόχο την αντιμετώπιση των αιτιών μείωσης της βιοποικιλότητας, οι οποίες σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι «... η καταστροφή, ο κατακερματισμός και η υποβάθμιση των ενδιαιτημάτων λόγω επιβλαβούς μεταβολής της χρήσης της γης, η υπερεκμετάλλευση και η μη βιώσιμη χρήση των φυσικών πόρων, τα χωροκατακτητικά ξένα είδη, το παράνομο εμπόριο απειλουμένων με εξαφάνιση ειδών, η αύξηση της οξύτητας των ωκεανών, η ρύπανση, και, σε αυξανόμενο βαθμό, η αλλαγή του κλίματος είναι οι ισχυρότερες πιέσεις που υφίσταται η βιοποικιλότητα...»

Στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία του Υμηττού, η εγκατάσταση των μητροπολιτικών πάρκων (που θα αποτελέσουν τον κύριο προορισμό και πόλο έλξης των μελλοντικών επισκεπτών της περιοχής) έχει προγραμματιστεί σε περιοχές που ήδη απαγορεύεται η θήρα. Έτσι με βάση το σημερινό καθεστώς εξασφαλίζεται πλήρως πως οι δραστηριότητες της αναψυχής των πολιτών και της θήρας δεν θα επικαλύπτονται.

Σε ότι αφορά στην προστασία της βιοποικιλότητας, όπως προκύπτει από τα σχετικά έγγραφα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, η άσκηση της αειφόρου θήρας όχι μόνο δεν αποτελεί απειλή για τη βιοποικιλότητα αλλά αντίθετα την ενισχύει σημαντικά μέσα από την προστασία και διατήρηση των φυσικών ενδιαιτημάτων, για την οποία οι κυνηγοί καταβάλλουν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο σημαντικές προσπάθειες και κονδύλια. Για τον παραπάνω λόγο το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έχει καταλήξει στο συμπέρασμα πως η θήρα αποτελεί δραστηριότητα πλήρως συμβατή με τους σκοπούς της προστασίας και της αειφορικής διαχείρισης ακόμα και εντός των περιοχών που έχουν ενταχθεί στο δίκτυο NATURA 2000, όπως φαίνεται στα παρακάτω αποσπάσματα:

«... αναγνωρίζεται πλήρως η νομιμότητα της θήρας αγρίων πτηνών ως μορφή βιώσιμης χρήσης. Η θήρα αποτελεί δραστηριότητα που αποφέρει σημαντικά κοινωνικά, μορφωτικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη σε διάφορες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο αριθμός των ειδών, των οποίων επιτρέπεται η θήρα, είναι περιορισμένος και περιλαμβάνεται στην οδηγία, όπου καθορίζεται και μία σειρά οικολογικών αρχών και νομικών υποχρεώσεων σχετικών με την εν λόγω δραστηριότητα, τις οποίες τα κράτη μέλη οφείλουν να εφαρμόζουν μέσω της νομοθεσίας τους. Τα προαναφερθέντα παρέχουν το πλαίσιο διαχείρισης της θήρας...»

«... Η θήρα είναι μία από τις πολλές πιθανές χρήσεις των περιοχών NATURA 2000, ενώ άλλες χρήσεις είναι η γεωργία, η αλιεία και άλλες μορφές αναψυχής. Δεν υπάρχει γενικό τεκμήριο κατά του κυνηγίου σε περιοχές NATURA 2000 βάσει των οδηγιών σχετικά με την προστασία της φύσης...»

«... Η αειφόρος θήρα μπορεί να αποβεί επωφελής σε ότι αφορά τη διατήρηση των ενδιαιτημάτων μέσα στις περιοχές NATURA 2000 και γύρω από αυτές...»

«... Μερικές από τις σημαντικότερες περιοχές άγριας ζωής στην Ευρώπη έχουν επιβιώσει των πιέσεων ανάπτυξης και εξάλειψης εξαιτίας των συμφερόντων διαχείρισης των θηραμάτων...»

Σε ότι αφορά τη σημερινή προστασία του Υμηττού αξίζει να αναφερθεί πως οι περιοχές του στις οποίες επιτρεπόταν μέχρι φέτος η θήρα, είναι οι μόνες που έχουν διατηρηθεί σχετικά ανέπαφες από πυρκαγιές, αυθαίρετη δόμηση και ρύπανση γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις συνεχείς περιπολίες των κυνηγών και των θηροφυλάκων των Κυνηγετικών Συλλόγων, οι οποίοι σε καθημερινή βάση καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου βρίσκονται στην περιοχή και επεμβαίνουν ή (όπου αυτό δεν είναι εφικτό) ενημερώνουν τις αρμόδιες αρχές για κάθε παράβαση που πέφτει στην αντίληψή τους.

Από τα παραπάνω γίνεται προφανές πως η διατήρηση του σημερινού καθεστώτος σχετικά με την άσκηση της θήρας στον Υμηττό, δεν έρχεται σε αντίθεση με τις άλλες δραστηριότητες αναψυχής, ούτε με την προστασία της βιοποικιλότητας.

Εκτός αυτών, σχετικά με τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και θέσπισης μέτρων για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος κάποιας περιοχής, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αναγνωρίζει πλήρως την ανάγκη συμμετοχής των χρηστών και των κατοίκων της περιοχής για την επίτευξη αποτελεσματικής προστασίας της και δεν προτείνει απαγορεύσεις αλλά εφαρμογή της ορθής - αειφορικής χρήσης τονίζοντας τη σημασία της διαχείρισης μέσα από κοινώς αποδεκτά μέτρα και βάσει συγκεκριμένου σχεδίου και στόχων. Παραθέτουμε τα σχετικά αποσπάσματα:

«... η δράση της ΕΕ επιτρέπει την πλήρη συμμετοχή όλων των φορέων σε τοπικό και εθνικό επίπεδο στην ανάπτυξη πολιτικών και πρωτοβουλιών και πιστεύει ότι αυτές οι συμμετοχικές προσεγγίσεις θα οδηγήσουν με τη σειρά τους στις αναγκαίες και συμπληρωματικές πρωτοβουλίες «από τη βάση στην κορυφή» από εκείνους που συμμετέχουν άμεσα στη διαχείριση της χρήσης της γης -και της θάλασσας- και ιδίως τις τοπικές κοινότητες...»

«... η προστασία της βιοποικιλότητας και η διατήρηση των οικοσυστημικών υπηρεσιών απαιτούν οικονομικώς αποδοτικές πολιτικές και δράσεις και υπερβαίνει κατά πολύ τις προστατευόμενες περιοχές και τα οικολογικά δίκτυα...»

«... είναι σημαντικό να καθοριστεί σαφής βάση αναφοράς, η οποία θα καθορίζει τα κριτήρια βάσει των οποίων θα αξιολογούνται τα επιτεύγματα, λαμβάνοντας συγχρόνως υπόψη ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, η αποκατάσταση μπορεί επίσης να συνίσταται σε φυσική αναζωογόνηση...»

«... Πρέπει, ως εκ τούτου, η θήρα, η οποία αποτελεί χρήσιμη κατανάλωση της άγριας ζωής, να τοποθετηθεί στο ευρύτερο πλαίσιο της αειφόρου χρήσης των πόρων...»

Δε χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να αντιληφθεί πως το Υπουργείο ΠΕΚΑ καταργεί στο σύνολό τους τα όσα ορίζει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο σχετικά με την προστασία της βιοποικιλότητας και των φυσικών ενδιαιτημάτων και την επίδραση που μπορεί να έχει η θήρα σε αυτά, με την πρόταση ολικής απαγόρευσης της θήρας στην περιοχή του Υμηττού που επιχειρείται με την παράγραφο 3 του άρθρου 7 του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος.

Καταργεί επίσης την προτεινόμενη από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προσέγγιση στη διαδικασία λήψης διαχειριστικών μέτρων με σκοπό την προστασία κάποιας περιοχής, με δεδομένο το γεγονός πως δεν προηγήθηκε της προτεινόμενης απαγόρευσης θήρας στον Υμηττό διάλογος με σκοπό να κατατεθεί η γνώμη των κυνηγών σχετικά με τα μέτρα που θα τους επηρεάσουν άμεσα.

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με το γεγονός πως δεν έχει ληφθεί μέχρι στιγμής, αλλά και δεν προτείνεται για το μέλλον κάποιο ουσιαστικό μέτρο για την προστασία της βιοποικιλότητας στην περιοχή, συνιστούν αρνητικά διακριτική μεταχείριση σε βάρος των κυνηγών του λεκανοπεδίου.

Με δεδομένη την πρόθεση του ΥΠΕΚΑ να απαγορεύσει ολοκληρωτικά τη θήρα στην ευρύτερη περιοχή του Υμηττού, αλλά και τους φημολογούμενους σχεδιασμούς για εκτεταμένους κατά χώρο και χρόνο περιορισμούς της θήρας σε όλη τη χώρα με το πρόσχημα της προστασίας της βιοποικιλότητας, χωρίς να έχει σχεδιαστεί παράλληλα κάποιο άλλο ουσιαστικό μέτρο που να αντιμετωπίζει τις πραγματικές απειλές για τη βιοποικιλότητα και τα φυσικά ενδιαιτήματα, θεωρούμε ότι οι αναιτιολόγητες και εν πολλοίς άσκοπες απαγορεύσεις έρχονται σε αντίθεση με τη συνταγματικά κατοχυρωμένη, στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, αρχή της αναλογικότητας.

Με βάση τα παραπάνω, ζητούμε την κατάργηση της παραγράφου 3 του άρθρου 7 του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος που προβλέπει την ολική απαγόρευση της θήρας στην ευρύτερη περιοχή του Υμηττού και αιτούμαστε τη διατήρηση των ρυθμίσεων θήρας που ισχύουν μέχρι σήμερα στην περιοχή.

Πηγές:
1. Έγγραφο κατευθύνσεων για τη θήρα βάσει της Οδηγίας 79/409/ΕΟΚ του Συμβουλίου περί της διατηρήσεως των αγρίων πτηνών.
http://ec.europa.eu/environment/nature/conservation/wildbirds/hunting/docs/hunting_guide_el.pdf
2. Βιοποικιλότητα μετά το 2010 - Όραμα και στόχοι σε επίπεδο EΕ και παγκόσμιο επίπεδο και διεθνές καθεστώς πρόσβασης και συμμετοχής στα οφέλη.
http://register.consilium.europa.eu/pdf/el/10/st07/st07536.el10.pdf

  Για τον Ωρίωνα,
Με εκτίμηση,
  
  O Πρόεδρος


Δημήτρης Χριστοδουλάκης
Ω Ρ Ι Ω Ν  - Το ΔΙΚΤΥΟ των ΚΥΝΗΓΩΝ Ο Γ.Γραμματέας


Νίκος Παπαϊωάννου